Snu potrzebuje każda z nas, jak więc spać, aby się dobrze wyspać?

Sen to nieodłączny element naszej codzienności. Potrzebujemy go, aby zregenerować organizm. Jak zatem spać dobrze, tak żeby się wyspać?

Jedna nieprzespana doba oznacza spadek o połowę zdolności zapamiętywania, dwie spowodują reakcje zbliżone do upojenia alkoholowego, trzy i więcej mogą spowodować już bezpośrednie zagrożenie dla życia i zdrowia. Te badania pokazują jak ważny jest sen w naszym życiu. Z tego też względu nie powinniśmy go zaniedbywać.

Znana jest teza, że człowiek potrzebuje 8 godzin snu. Nie jest jednak ona do końca zgodna z prawdą. W rzeczywistość prawidłowa długość snu może być różna dla każdego człowieka, a wspomniane 8 godzin to tylko czas uśredniony. Niektórym wystarczy 5 godzin, inni będą musieli spać 11. Badania pokazują jednak, że jeśli przez tydzień będziemy spać krócej niż 6 godzin może to doprowadzić do zmian w działaniu aż 700 genów, odpowiedzialnych np. za odporność na stres, czy zwalczanie infekcji.

Bardzo ważne jest miejsce, w którym śpimy. Sypialnia powinna być wietrzona przed spaniem, a światło oczywiście zgaszone. Istotny jest też stan pościeli – powinna być regularnie wymieniana – w czystej pościeli śpimy lepiej. Temperatura, która sprzyja zdrowemu snu to około 18 stopni – im cieplej tym gorsza jakość snu.

Przed snem warto pokusić się o nieco wysiłku fizycznego, np. krótki spacer. Trzeba jednak zachować odstęp, od momentu kiedy położymy się do łóżka. Jeśli zrobimy to bezpośrednio po wysiłku – efekt może być odwrotny. Pobudzająco działa również wysiłek intelektualny.

Na jakość snu wpływ ma też pozycja w jakiej śpimy. Wszelkiego rodzaju bóle mięśniowe często wynikają ze złego ułożenia ciała. Optymalna jest pozycja na boku. Między kolana można włożyć niewielką poduszkę, a pod głowę specjalny wałek.

Jedzenie przed snem ciężkich potraw jest dopuszczalne tylko na 3 godziny wcześniej. W przeciwnym wypadku zmuszamy organizm do wysiłku, a sen staje się niespokojny. Efekt nasenny możemy uzyskać zjadają produkty wysokobiałkowe. DO picia przed snem zaleca się rumianek, melisę, lub mleko z miodem. Kawa i herbata są bardzo złym pomysłem.

Niebagatelne znaczenie ma też sposób w jaki się budzimy. Nagłe przebudzenie może wyrwać z głębokiego snu – a wtedy najtrudniej dojść do siebie. Idealnie budzić się samemu – organizm wie najlepiej czy uzyskał wystarczająco odpoczynku.

A kiedy już wstaniemy – obowiązkowo zdrowe śniadanie!

Zobacz również

Comments

comments