Bieganie. Jak zacząć?

Planujesz regularnie biegać, ale nie wiesz jak zacząć? Pomożemy Ci!

Wiosna to idealna pora na rozpoczęcie regularnego biegania. Po zimowym letargu, gdy pojawia się coraz więcej słońca za oknem budzi się w nas naturalna potrzeba ruchu- warto to wykorzystać i pobiegać. Jak rozpocząć? Poniżej kilka przydatnych rad.

1.Wyznacz sobie cel

Na pewno masz już określony powód, dla którego chcesz biegać np. chcę schudnąć, chcę poprawić swoją kondycję. Do tych powodów dopisz sobie mierzalny cel np. chcę schudnąć 3 kilogramy, więc będę biegać 2 razy w tygodniu. Łatwiej Ci będzie ten cel zrealizować.

 

2.Wybierz odpowiednie buty

Do biegania nie potrzebujesz specjalistycznego sprzętu. Jedyne, co musisz mieć to wygodne buty do biegania. Na rynku jest wiele propozycji w bardzo różnych kategoriach cenowych. Na co zwracać uwagę?

Ważne jest, aby buty przeznaczone do biegania były mniej więcej jeden rozmiar większe od butów, w których chodzisz na co dzień. Określ czy masz stopę neutralną, pronującą czy supinującą. Sprawdzić to możesz stając mokrą stopą na papierze. Ślad, który zostanie na kartce określa rodzaj stopy. Stopa supinująca pozostawia ślad palców i pięty ewentualnie bardzo wąski ślad zewnętrznej krawędzi stopy. Stopa neutralna pozostawia ślad palców, pięty i wyraźny ślad zewnętrznej krawędzi.  Stopa pronująca pozostawia bardzo duży ślad bez wyraźnego wycięcia. Określenie rodzaju stopy jest istotną kwestią gdyż dla różnych rodzajów stopy przeznaczone są różne rodzaje butów.

 


3.Wybierz odpowiednią odzież

Odzież przeznaczona do biegania to bardzo ważny element.  Odpowiednio dobrana potrafi w znaczący sposób poprawić komfort ćwiczeń. Na rynku jest bardzo szeroka oferta t-shirtów, leginsów, kurtek, spodenek wyposażonych w różne systemy odprowadzania ciepła, ochrony przed przegrzaniem, ochrony przed wychłodzeniem. Warto zainwestować w taką odzież, szczególnie, gdy myślisz o częstym bieganiu.

4.Nie zniechęć się!

Jeśli dopiero zaczynasz biegać na pewno będziesz mieć trudne początki. To jest naturalne. Zawsze najtrudniej jest na początku. Jak będziesz regularnie ćwiczyć wzrośnie Twoja kondycja i kolejne ćwiczenia nie będą przychodziły Ci już z taką trudnością.

5.Nie za szybko, nie za dużo

Z pewnością chcesz biegać często i długie dystanse.  To częsty błąd rozpoczynających bieganie. Organizm musi się przyzwyczaić do większego wysiłku. Podobnie jest z tempem biegania, zbyt duże spowoduje tylko, że dostaniesz zadyszki i zniechęcisz się do dalszego biegania. Jeśli nie chcesz stracić zapału do ćwiczeń nie zakładaj ilości kilometrów, które chcesz przebiec, ale zaplanuj jak długo chcesz ćwiczyć np. 40 minut co 3 dni. Po kilku dniach jeśli uznasz, że taki trening nie jest już dla Ciebie zbyt męczący możesz wydłużyć czas ćwiczeń.

6.Odżywianie

Przed bieganie należy dostarczyć dawkę energii organizmowi. Nie powinno być to nic ciężkiego, z pełnym żołądkiem daleko nie pobiegniesz. Dobrym pomysłem jest zjedzenie garści orzechów lub banana na pół godziny przed bieganiem. Unikaj ciężkich posiłków 3 godziny przed rozpoczęciem biegania.

Po treningu należy dostarczyć organizmowi węglowodany. Najlepiej jest zjeść zaraz po ćwiczeniach owoc, a w ciągu kilkudziesięciu minut pełen posiłek, taki, który dostarczy węglowodanów i białka potrzebnych do skutecznej regeneracji.

7.Na początek rozgrzewka

Warto wypracować sobie nawyk wykonywania ćwiczeń rozgrzewających i rozciągających przed każdym treningiem. Przygotują one organizm do wzmożonego wysiłku i zmniejszą prawdopodobieństwo kontuzji.

8.Wybierz odpowiednie miejsce

Wiosną i latem najlepiej pobiegać po parku lub po lesie. Miękka nawierzchnia leśnej drogi jest zdecydowanie lepsza dla Twoich stawów niż twardy asfalt.

Nie wiesz kiedy zacząć? – zacznij już dziś!

Zobacz również

Comments

comments